Kobiety w ciąży

Spektrum dolegliwości, które mogą pojawiać się u kobiet w ciąży jest bardzo szerokie i każde z nich wymaga dokładnej diagnostyki ze strony ginekologa prowadzącego ciążę. Po wykluczeniu ewentualnych stanów patologicznych, terapia osteopatyczna złożona jest przede wszystkim z miękkich i bezpiecznych technik pracy manualnej, pozwalających na wyrównanie i kompensację napięć różnych struktur ciała ciężarnej, które to napięcia na bieżąco pojawiają się w związku z rozwojem dziecka, a z którymi ciało pacjentki w danej chwili nie daje sobie rady. W efekcie praca osteopatyczna w czasie ciąży pozwala na usunięcie lub minimalizację jej nieprzyjemnych efektów i cieszenie się tymi wyjątkowymi dziewięcioma miesiącami.

OSTEOPATIA
Kłopoty z zajściem w ciąże mogą dotyczyć obojga partnerów i być związane z szerokim spektrum zaburzeń. Po wykonaniu dokładnej diagnostyki ginekologicznej przez lekarza prowadzącego i wykluczeniu zmian patologicznych, w osteopatii ocenia się przede wszystkim napięcia w obrębie miednicy, ewentualne funkcjonalne zaburzenia ukrwienia narządów miednicy oraz korelację miednicy z innymi kluczowymi obszarami ciała, takimi jak klatka piersiowa czy czaszka. Terapia nakierowana jest na usunięcie tych zaburzeń, co pozwoli ciału na optymalizację procesów wewnętrznych, w tym tych związanych z posiadaniem dzieci.

OSTEOPATIA
Kłopoty z obrzękami w ciąży najczęściej związane są z zamknięciem dróg odpływu limfy przez zmiany napięć w obrębie miednicy spowodowane rosnącym płodem oraz zmiany hormonalne związane z ciążą. Terapia osteopatyczna pozwala na usunięcie tych nowopowstałych ograniczeń oraz poprawę mechanizmu pompowania limfy a tym samym zmniejszenie lub likwidację obrzęków.

OSTEOPATIA
Bolesność tylnej części miednicy i odcinka lędźwiowego najczęściej dotyczy kobiet w drugiej połowie ciąży i jest związana z aktywnością hormonów rozluźniających więzadła oraz ze zmianami pozycji miednicy i kręgosłupa w związku z rosnącym płodem. Terapia osteopatyczna polega na normalizacji napięć w tej okolicy, tak by nie dochodziło do ich koncentracji w pojedynczych punktach, co może powodować ból. Dzięki wyrównaniu napięć po obu stronach kręgosłupa może on płynnie w obie strony przenosić siły związane z codzienną aktywnością bez ryzyka przeciążenia poszczególnych segmentów czy narządów ciała, co przyczynia się do zachowania jego zdrowia i kondycji.

OSTEOPATIA
Drętwienie rąk w czasie ciąży może mieć wiele przyczyn, zależnych od stanu zdrowia pacjentki przed ciążą, hormonów czy okresu ciąży. Najczęstsze mechanizmy związane są ze zmianą ustawienia klatki piersiowej, spowodowaną rosnącym płodem, która powoduje kompresję nerwów w górnej części klatki piersiowej, zaopatrujących kończyny górne. Wyrównanie napięć w okolicy przepony i górnej części klatki piersiowej na ogół pozwala skutecznie rozwiązać ten problem.

OSTEOPATIA
Poród, jako moment przejściowy, jest niezwykle ważnym wydarzeniem w życiu zarówno matki jak i dziecka. Ma nie tylko wpływ na zdrowie obojga na długo po swoim zakończeniu, ale również sam pozostaje pod wpływem szeregu czynników, które mogą wpłynąć na jego przebieg. Dlatego właśnie dobre przygotowanie się do niego wydaje się być bardzo istotne. W podejściu osteopatycznym w pracy z kobietami przed porodem ocenia się przede wszystkim funkcje, ruchomość i napięcie całej miednicy, napięcia i ruchomość macicy, funkcje przepony i ciśnienia w obrębie jam ciała oraz ruchomość kręgosłupa i czaszki. Optymalizacja tych czynników pozwala na prawidłowy i spokojny przebieg akcji porodowej oraz zmniejsza stres i uczucie napięcia związane ze zbliżającym się porodem.

OSTEOPATIA
Zespół cieśni nadgarstka, związany z drętwieniem, bólem i zmianami czucia i siły w obrębie dłoni, w ciąży może mieć kilka przyczyn. Najczęściej jest kwestią zaburzeń nerwu pośrodkowego w okolicy górnej części klatki piersiowej lub jego zaburzeń w kanale nadgarstka w związku z zastojem płynów w tej okolicy, związanej ze zmianami hormonalnymi normalnymi dla ciąży. W zależności od przyczyn powstania problemu, terapia osteopatyczna na wyrównaniu napięć okolicy górnej klatki piersiowej lub na poprawie wymiany płynów i redukcji obrzęku bezpośrednio w okolicy nadgarstka.

OSTEOPATIA
Wbrew obiegowej opinii nietrzymanie moczu bardzo rzadko związane jest z prostym osłabieniem dna miednicy. Dużo częściej podstawową rolę w przyczynach tego zaburzenia gra zmiana napięć więzadeł i pozycji pęcherza moczowego w miednicy, powodująca czynnościową niewydolność systemu zwieraczy, której same ćwiczenia nie są w stanie skorygować. Dlatego w wypadku tego zaburzenia tak ważna jest wcześniejsza diagnostyka funkcjonalna, a dopiero później wprowadzić należy plan terapii najczęściej zbudowany z kombinacji terapii manualnej połączonej z programem ćwiczeń nastawionych na optymalizację napięcia mięśniowego dna miednicy.

OSTEOPATIA
Usunięcie kości guzicznej wykonuje się tylko w skrajnych przypadkach uszkodzeń tej okolicy i jest to procedura która niesie ze sobą spore ryzyko, ze względu na znajdujące się tam struktury nerwowe. Potencjalnie tworząca się blizna może pociągać, naciskać lub obejmować poszczególne nerwy, upośledzając tym samych ich funkcje. Dlatego ważne jest szybkie rozpoczęcie terapii osteopatycznej, która może pozwolić na wykształcenie się blizny ruchomej, elastycznej i nie wchodzącej w konflikt z tkanką nerwową, co bezpośrednio przekłada się na poprawę jakości życia pacjentów po tym zabiegu.

OSTEOPATIA
Każde przecięcie i szycie powłok ciała, po naturalnym procesie gojenia, zostawia po sobie bliznę, która pozostawiona sama sobie może być w przyszłości przyczyną wielu dolegliwości nawet w oddalonych obszarach ciała. Dlatego właśnie wczesna prawidłowa terapia ran i blizn jest tak ważna. Nowe standardy mówią o tym, że pierwszą delikatną pracę można wykonywać już ok. 6h po założeniu szwów, więc z punktu widzenia gabinetu nie ma sytuacji by po operacji zgłosić się ‘za wcześnie’. Prawidłowo wykonana terapia jest bezpieczna nawet jeśli szwy nadal są obecne. Praca ukierunkowana jest na poprawę ruchomości blizny, wymiany płynów w jej obrębie a także na utrzymanie lub odnowienie ruchomości tkanek znajdujących się głębiej w obrębie blizny. Wszystko to aby blizna stanowiła jak najmniejszą przeszkodę w przenoszeniu się sił w obrębie tkanek, czucie w jej obszarze było prawidłowe i nie dochodziło do tworzenia się powikłań narządowych.

OSTEOPATIA
Bolesność okolicy narządów rodnych po zabiegach ginekologicznych bywa najczęściej związana z zastojem płynów po zabiegu oraz z tworzeniem się blizny, zmieniającej napięcia tkankowe w tym obszarze i ograniczającej ruchomość narządów. Wcześnie rozpoczęta i prawidłowo prowadzona terapia takich stanów pozwala na efektywniejszą regenerację tkanek po zabiegu oraz nie dopuszcza do ewentualnych stanów przedłużającego się bólu, które później mogą sprawiać trudności terapeutyczne.