Ginekologia i Urologia

osteopata D.O, fizjoterapeuta

Zaburzenia ginekologiczne

Przyczynami bólów dna miednicy najczęściej bywają zaburzenia napięcia więzadeł w obrębie miednicy, zarówno trzewnych jak i tych łączących poszczególne kości ze sobą. Terapia polega na korekcji nieprawidłowych napięć w tej okolicy oraz przywróceniu synchronicznej funkcji dna miednicy oraz przepony oddechowej, by dzięki temu cała jama brzuszno-miedniczna mogła funkcjonować optymalnie oraz by nie dochodziło do nawrotów dolegliwości.

Każdy zabieg operacyjny, ze względu na przerwanie ciągłości powłok ciała oraz późniejsze ograniczenie aktywności fizycznej obarczony jest ryzykiem powstania sklejeń i zrostów pomiędzy rożnymi grupami tkanek i narządów, które normalnie powinny się ślizgać względem siebie. Osteopatyczna terapia pozabiegowa ukierunkowana jest na przywrócenie tkankom odpowiedniej ruchomości i optymalizację procesów gojenia w danej okolicy. Terapia prowadzona jest w sposób bezpieczny i delikatny, dlatego ważne jest jej rozpoczęcie możliwie jak najszybciej po wykonanym zabiegu.

Część zaburzeń hormonalnych może mieć swoje przyczyny w zmianach napięcia tkanek otaczających dany gruczoł dokrewny. Należy jednak pamiętać, że ze względu na ogromną złożoność układu kontroli wydzielania wewnętrznego, osteopatia nie jest w stanie zapewnić linearnych zmian w poziomach hormonów na drodze wykonywania zabiegu. Mechanizm pracy osteopatycznej w zaburzeniach endokrynnych polega na szerokim wpływie na mechanizmy autoregulacyjne organizmu i usunięciu przeszkód w ukrwieniu danych narządów. Tym samym terapia daje pacjentowi szansę na powrót do jak najbardziej optymalnych warunków funkcjonowania a tym samym szansę na wyrównanie gospodarki hormonalnej.

Zaburzenia menstruacyjne mogą objawiać się bólem w okolicy podbrzusza, macicy z promieniowaniem na odcinek lędźwiowy/krzyżowy; jak również nieregularnymi miesiączkami albo ich brakiem. Dysfunkcje te mogą być spowodowane ułożeniem miednicy (najczęściej w silnym przodopochyleniu), które wpływa na napięcie struktur w obrębie miednicy mniejszej. Terapia osteopatyczna koncentruje się na zrównoważeniu pozycji miednicy, pośrednio również macicy, uwolnieniu kości krzyżowej, poprawie drenażu limfatycznego i żylnego z miednicy. Ze względu na położenie przysadki (gruczoł wydzielający wiele hormonów) w tzw. siodle tureckim w kości klinowej istotne podczas terapii jest sprawdzenie ruchomość i napięcia w jej obrębie. Leczenie osteopatyczne stanowi bezbolesną i bezinwazyjną terapię dla wszystkich kobiet cierpiących na dolegliwości w okresie miesiączki.

Zaburzenia urologiczne

Nawracające zapalenia w obrębie różnych części układu moczowego, jak również objawy w okolicy dolnych części miednicy takie jak ból, pieczenie czy świąd niekoniecznie mają pochodzenie bakteryjne i często związane są z zaburzeniami ukrwienia narządów tego obszaru. Po wykonaniu niezbędnych badań celem wykluczenia infekcji, osteopata może przystąpić do terapii nakierowanej na drożność naczyniowych dróg dopływu i odpływu krwi i chłonki z danej okolicy, co często pozwala na szybką poprawę stanu pacjenta. W przypadku zakażenia poleca się terapię kombinowaną z podaniem antybiotyku pod okiem lekarza prowadzącego.

Wbrew obiegowej opinii nietrzymanie moczu bardzo rzadko związane jest z prostym osłabieniem dna miednicy. Dużo częściej podstawową rolę w przyczynach tego zaburzenia gra zmiana napięć więzadeł i pozycji pęcherza moczowego w miednicy, powodująca czynnościową niewydolność systemu zwieraczy, której same ćwiczenia nie są w stanie skorygować. Dlatego w wypadku tego zaburzenia tak ważna jest wcześniejsza diagnostyka funkcjonalna, a dopiero później wprowadzić należy plan terapii najczęściej zbudowany z kombinacji terapii manualnej połączonej z programem ćwiczeń nastawionych na optymalizację napięcia mięśniowego dna miednicy.

Żylaki tej okolicy związane są z zaburzeniami ciśnień w jamie brzusznej i ograniczeniem odpływu krwi żylnej z obszaru miednicy. Przyczyny tego stanu mogą być różnorodne, a efektem zastój krwi żylnej w naczyniach miednicy oraz zwiększone ciśnienie w ich wnętrzu, które skutkuje rozciągnięciem ścian naczyń – żylakami. Terapia osteopatyczna polega na przywrócenie prawidłowych mechanizmów kontroli ciśnień w jamach ciała oraz poprawie odpływu krwi żylnej z miednicy na wszystkich jej drogach.