Komora normobaryczna - Rehaorthopedica Kraków

Czym jest tlenoterapia?

Tlen to jeden z ważniejszych składników powietrza atmosferycznego. W normalnych warunkach jest go tylko 21%, jest to jednak wartość optymalna dla funkcjonowania zdrowego organizmu. Inaczej wygląda to jednak u osób cierpiących z powodu schorzeń układu oddechowego, gdy za mała ilość tlenu trafia do naszej krwi z powodu mniej wydajnej pracy płuc lub innych organów. W związku z tym narodziła się tlenoterapia, której to zadaniem jest dostarczenie do naszego organizmu powietrza o wyższym stężeniu tlenu. Dzięki temu do pęcherzyków płucnych dostarczana jest większa ilość tlenu, co przekłada się na zoptymalizowanie saturacji krwi.

Dodatkowe dostarczenie tlenu do organizmu wpływa na odbudowę połączeń między neuronami oraz stymuluje nieaktywne komórki mózgowe. Tlenoterapia normobaryczna to metoda leczenia wielu schorzeń i urazów poprzez wykorzystanie ciśnienia wyższego niż atmosferyczne (około 1500 hPa). Podczas zabiegu pacjent oddycha powietrzem o zwiększonej zawartości tlenu, co w efekcie powoduje znaczne podwyższenie wysycenia hemoglobiny tlenem. W kabinie mamy podwyższone parametry:

• tlenu (40%)
  • wodoru (0,5%)
  • dwutlenku węgla (1,5-2%)
  • zwiększenie dopływu tlenu do tkanek zarówno zdrowych jak i tych objętych procesem chorobowym;
  • zwiększenie dopływu tlenu do komórek mózgowych, co poprawia aktywność mózgu i spowalnia procesy demencji;
  • zwiększenie wydolności fizycznej i psychicznej organizmu oraz zdolności do zapamiętywania;
  • regeneracja zniszczonych komórek systemu nerwowego;
  • spowolnienie procesu starzenia się organizmu, poprawa jakości i długości życia;
  • zwiększenie namnażania komórek skóry właściwej i zwiększenie produkcji kolagenu;
  • poprawa aktywności komórek kościotwórczych;
  • zwiększenie produkcji komórek macierzystych i erytrocytów;
  • przyspieszenie regeneracji i rozwoju nowych naczyń krwionośnych;
  • zahamowanie namnażania się bakterii beztlenowych, likwidacja stanów zapalnych, przyspieszenie gojenia się ran,
  • zmniejszenie obrzęków;
  • pobudza regenerację nabłonków;
  • działa stymulująco na komórki skóry – fibroblasty. Pobudza w ten sposób produkcję kolagenu i elastyny, które zapewniają elastyczność skóry;
  • poprawia dostarczanie składników odżywczych nawet do odległych i niedotlenionych komórek ciała;
  • zdecydowanie poprawia dotlenienie wszystkich komórek ciała.

• przebytych udarów mózgu;
  • demencji;
  • chorób sercowo – naczyniowych;
  • chorób stawów;
  • stwardnienia rozsianego;
  • astmy i innych chorób płuc;
  • cukrzycy;
  • chorób skórnych;
  • bezsenności;
  • chorób zapalnych i autoimmunologicznych.

Zalecane minimum to 3-5 zabiegów, jednak dla osiągnięcia najlepszych efektów, proponowane jest zastosowanie serii 10 zabiegów lub więcej.

• krwotok;
  • ciąża;
  • infekcja wirusowa;
  • zapalenie nerwu wzrokowego;
  • gorączka;
  • odma płuc i zabiegi operacyjne w obrębie klatki piersiowej;
  • rozedma płuc;
  • ostre choroby uszu;
  • zapalenie zatok;
  • infekcja górnych dróg oddechowych;
  • problemy z uchem środkowym;
  • rozsiana choroba nowotworowa;
  • okres chemioterapii (po zakończeniu - 4 tygodnie);
  • ciężkie choroby płuc;
  • zażywanie leków tj. Doxorubicin (Ariamycyna), Cisplatyna, Mafenide acetate (Sulfamylon);
  • rozrusznik serca – ciśnienie może zdeformować niektóre elementy rozrusznika (wejście na odpowiedzialność osoby);
  • klaustrofobia (wejście na odpowiedzialność osoby);
  • w przeszłości pęknięta lub przebijana błona bębenkowa.

Godziny seansów

Seanse zaczynają się punktualnie. Przed wejściem następuje pomiar temperatury. Następnie rozpoczyna się wejściem do śluzy, w której następuje wyrównanie ciśnienia atmosferycznego z ciśnieniem panującym w kabinie (1500 hPa). Przejście trwa około 3 minut. Gdy parametry się wyrównają drzwi kabiny otwierają się i możemy korzystać z seansu. Po seansie wychodzimy przez śluzę wyrównując ciśnienie z kabiny z ciśnieniem atmosferycznym i kończymy seans.

• 9:00 – 10:30
  • 10:45 – 12:15
  • 12:30 – 14:00
  • 14:15 – 15:45
  • 16:00 – 17:30
  • 17:45 – 19:15

Po każdym seansie 15 minutowa przerwa na dezynfekcję.

Jak przygotować się do zabiegu?

Na seans należy zabrać ze sobą obuwie zamienne możliwe do przebrania w szatni, dobrze jest wziąć ze sobą butelkę wody, można też zabrać coś do czytania np. książkę lub gazetę. Jeśli planują państwo pracę na laptopie lub oglądanie filmów należy zabrać ze sobą słuchawki, aby nie przeszkadzać innym. Zabrania się wnoszenia do kabiny sprzętów takich jak zapalniczka, perfumy, dezodoranty, ładowarki, ostre narzędzia oraz e-papierosy.

Przygotowanie osoby do korzystania z urządzenia:

• zakaz spożywania alkoholu i innych używek, w tym narkotyków do 12 godzin przed wejściem;
  • zakaz palenia papierosów do 0,5 godziny przed wejściem;
  • zakaz picia napojów gazowanych 0,5 godziny przed wejściem;
  • padaczka i skłonność do drgawek – pacjent powinien przed zabiegiem otrzymać lek przeciwdrgawkowy;
  • osoby z cukrzycą przed wejście do urządzenia powinny spożyć posiłek oraz przyjąć leki przeciwcukrzycowe wg. dotychczasowego schematu leczenia;
  • osoby podczas pobytu w urządzeniu powinny zażywać leki, zgodnie ze schematem indywidualnego leczenia oraz podczas korzystania cyklicznego z tego urządzenia.

Skutki uboczne

• ból głowy;
  • wymioty;
  • zmęczenie wynikające ze zbyt długiego przebywania w urządzeniu;
  • ból uszu i zatok;
  • uraz ciśnieniowy ucha;
  • przejściowe zaburzenia ostrości widzenia;
  • pogłębienie zaćmy;
  • ograniczenie widzenia;
  • hipoglikemia u osób z cukrzycą;
  • ponadto mogą się pojawić inne powikłania, nie wymienione powyżej, indywidualne dla osoby korzystającej z urządzenia;
  • pogłębienie choroby wirusowej.
Odwiedź stronę Tlenovo